104tsodb hij wilde 'eenvoudig rechtvaardige zijn':
DIE
ZIJN LEVEN
GEEFT AAN DE SCHARE
OM ZÓ DE MENSEN TE REDDEN,
EN WIE HÈM VOLGEN WÌL, NÉME ZIJN KRUIS MAAR ÒP ZICH.
DAT WAS ZÍJN KEUZE. EN DAARTOE WAS DEZE HONGER EN DORST VAN VEERTIG DAGEN NOODZAKELIJK:
DOOR DEZE ONTZEGGING, WÁÁRÌN HÍJ ÀL DIE VOOR DE HÀND LÌGGENDE, 'WERELDSE' MOGELIJKHEDEN ÀFWEES,
IS HÍJ TOT ZÍJN BESLUIT GEKÓMEN VLG. MAT. 4:1-11. TOT SLOT VAT TS NOG EEN KEER SAMEN WAT DEZE EENVOUDIGHEID
DIE YESJ VRAAGT, INHOUDT. YESJOE VAT DE THORA NU SÁMEN IN TWEE GEBODEN: LÍEFDE TOT G D ÈN LIEFDE TOT JE NAASTE!
Híj zègt dan dàt déze liefde òns gehéél te bepalen heeft: kòmt ÚIT gehéél 't hàrt, héél onze zíel, 't verstand & ons hele VERMÓGEN!
Kortom: dé totále mènsch, zònder enige reserve, moet zich zo uit-drukken in de LÍEFDE. Dé mènsch móet er gànsch èn àl ìn zijn. Er mag geen enkele gespletenheid meer zijn. Er mag geen déél van die mensch tóekijken. Er mag niet buiten de liefde íets zijn van tròts òm de daad òf verlàngen naar verdienste. Liefde DÓE je zómaar, òm níet. Liefde is altijd totáál: je BÈNT er hélémáál ìn. Want 't gaat je om de ànder, die je hèlpt, bijstaat, òp de béén brèngt. Je verwàcht al met al nu ook geen dankbaarheid. Jíj BÈNT derhàlve 'eenvoudig'.
Góed verstáán ÌS dìt 'n complete secularisering vàn HÈT LÉVEN, een totale 'òntreligionosering'! Dàt je G d liefhebt kùn je alleen nog maar bewijzen dóór de naaste líef te hèbben? 't Gáát eigenlijk òm deze (inter)humaniteit. Géén gróótste dingen worden gevraagd,
maar kleine, want die zijn pas ècht groots. En die liefde tot de naaste moet worden gedáán
uit het besèf, dat hij/zij/HÈT ÌS àls jezèlf èn jíj morgen
die ander zèlf kunt zijn. Díe
eenvoudigheid wil
Yehosjoea.
Asih, man, 80 jaar
Log in om een reactie te plaatsen.
vorige
volgende