35694hk226 het nieuwe begin: houdt met de dood ook

Q
ÀLLES ÒP?
Híer zijn we nu dus zó wéér terechtgekomen
bij 't meest problematische punt tot nu toe van al die
uiteenzettingen over YEHOSJOEA sinds het begin met o.a. Mordechai & Esther?
Wie het tot nu tóe wellicht nog redelijk goed heeft kunnen volgen, zou hier kunnen
blijven steken! Dàt we het zo sterk ervaren komt omdat dìt HÈT meest problematische
punt van ons éigen bestáán ìs? VI:1. HÈT Níeuwe Begìn! Dàt PÙNT waarop àl ònze prognoses
& plànnen, verklaringen & identificaties, àcties & pàssies op 'n absolute, níet meer te overschrijden
GRÈNS stóten, is de dóód - 'waarmee àlles òphoudt!? HÓUDT MET DE DÓÓD ÀLLES ÒP? Houdt àlles òp?
Òf hóudt met het sterven van Yesjoea soms níet alles òp? We moeten hier uiterst behoedzaam te werk gaan!
We mogen hier niet de verdenking van 'projectie' op ons laden, 'n bezwaar van Feuerbach, die de opstanding
van Yesjoe zàg àls 't bevredig(en)de menselijke verlangen naar persoonlijke ÒNSTERFLIJKHEID?! We mogen
ook niet door theologische kunstgrepen achteraf òngedáán trachten te maken dàt YEHOSJOEA HANOTZRI
van Natsereth 'n èchte mènselijke dóód gestòrven ìs!? Wij mogen zíjn van G d verláten dóód níet inter-
preteren
, mystificeren, mythiseren, àlsòf díe maar ten déle zóu hebben plaatsgevonden: zó hebben -
met 'n beroep op de ÒNSTERFLIJKE gòdheid van Yesj - de vroege gnostici ook al de hele dood van Yesj
in twijfel getrokken; zó hebben ook de middeleeuwse scholastici de godverlatenheid van de stervende
Yehosjoea min of meer opgeheven door de ònbijbelse bewéring van een gelijktijdige zaligmakende
aanschouwing van God; en zó interpreteren nú, opnieuw op grond van dogmatische veronder-
stellingen, enkele exegeten de dood van Yèsj àl té háástig als 'n bij-God-zijn & zijn DOODS-
KRÉÉT àls 'n lied van godsvertrouwen? Zó maakt men de dood, deze sterkste anti-utopie,
zèlf tot utopie! Maar 't sterven van YÈSH wàs reëel: híj wèrd dóór God en mensen VER-
LÁTEN! Zíjn verkòndiging ÈN òptreden líepen úit òp 'n mìslùkking! Er was sprake van een
totále bréuk, zoàls àlléén de dóód die in het léven & WÈRK van 'n mensch teweeg kan brengen?
Ook niet-christelijke historici zullen toegeven dàt de zich op Yesjoea beroepende
BEWÉGING PAS NA ZIJN DÓÓD ècht BEGÒNNEN is?! In díe zìn hield
met zijn dood níet àlles òp: zíjn 'Záák' gìng dóór! En wie de LÓÓP
v/d wereldgeschiedenis begríjpen WÌL, wie de aanvang
van dit nieuwe tijdperk WÌL bepálen, wie de oorsprong
v/d historische beweging, die men 't christendom
noemt, wil begrijpen, zíet zich geplaatst
voor onontkoombare en met elkáár
samenhangende vragen.









21 aug 2019 - bewerkt op 25 aug 2019 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende