De kracht van een dankbaar hart.

Vanmorgen las ik het volgende op de site van Crosswalk.com.

De kracht van een dankbaar hart,

Een aantal dingen die het kan doen:

Het houdt onze ogen van onszelf af en helpt ons terug te focussen op God.

Het herinnert ons eraan dat we geen controle hebben, maar dat we een machtige God dienen die er is. 

Het houdt ons in een plaats van nederigheid en afhankelijkheid van Hem, omdat we erkennen hoeveel we Hem nodig hebben.

Het helpt ons te erkennen dat we zoveel hebben om dankbaar voor te zijn, zelfs voor alle kleine dingen, waarvoor we vaak vergeten om Hem te bedanken ... maar ze zijn echt de grootste, belangrijkste dingen in dit leven. 

Het trekt onze aandacht van onze problemen af ​​en helpt ons in plaats daarvan na te denken over de goedheid van zijn vele zegeningen.

Het herinnert ons eraan dat God de Gever is van alle goede gaven. Het was nooit de bedoeling dat we in dit leven volledig zelfvoorzienend zouden zijn. 

Een dankbaar hart herinnert ons eraan dat God uiteindelijk onze Aanbieder is, dat alle zegeningen en geschenken ons genadig door Zijn hand worden gegeven.

Een hart van dankbaarheid laat geen ruimte voor klagen. Want het is onmogelijk om echt dankbaar te zijn en tegelijkertijd gevuld met negativiteit en ondankbaarheid. Het laat de vijand vluchten. De krachten van de duisternis kunnen niet tegen harten zijn die God danken en eren. Onze lof en dankzegging zullen hen doen vluchten.Het opent de deur voor voortdurende zegeningen. Het nodigt zijn aanwezigheid uit. Onze geest wordt verfrist en vernieuwd in Hem. God houdt ervan zijn kinderen goede gaven te geven. Hij verheugt zich in onze dankbaarheid en giet Zijn Geest en gunst uit boven degenen die Hem eer en dankbaarheid schenken.

En het volgende is het resultaat van een onderzoek dat door Psychologen gedaan:

Psychologen die geïnteresseerd zijn in morele ontwikkeling hebben veel tijd besteed aan het proberen te begrijpen wat de voordelen van dankbaarheid zijn en hoe hogere niveaus van dankbaarheid te bevorderen bij individuen. In combinatie met de Bijbel biedt dit onderzoek een aantal belangrijke inzichten en ideeën over hoe we dankbaarder praktijken effectiever kunnen gebruiken als een spirituele discipline.

Onderzoek suggereert dat dankbaarheid niet eenvoudig kan worden gegroepeerd met andere emoties, zoals geluk of woede, omdat dankbaarheid in tegenstelling tot andere emoties een bewuste inspanning vergt. Dit betekent dat we, om dankbaar te zijn, eerst de tijd moeten nemen om te erkennen dat er iets voor ons is gedaan.

Dit vermogen om de vriendelijkheid van anderen te herkennen, heeft de titel morele barometer verdiend. "Psychologisch hebben we veel barometers," zei PLNU-professor psychologie Dr. Ross Oakes-Mueller. “Angst vertelt ons bijvoorbeeld wanneer een dreiging aanwezig is. Op dezelfde manier, wanneer we dat warme, wazige gevoel voelen, weten we dat er iets relationeel gebeurt. Dankbaarheid helpt bij het detecteren van daden van vriendelijkheid en vrijgevigheid en is een indicator dat er iets goeds heeft plaatsgevonden. ”Is er een verschil tussen het van tijd tot tijd ervaren van dat“ warme, fuzzy gevoel ”en een leven van dankbaarheid leiden? Dr. Robert Emmons, professor psychologie aan UC Davis en een van de toonaangevende experts op het gebied van dankbaarheidspsychologie, antwoordt met een volmondig ja. "Je dankbaar voelen is niet hetzelfde als een dankbaar persoon zijn", schrijft Emmons.

Emmons gaat verder met het identificeren van vier factoren die iemands aanleg voor dankbaarheid bepalen: frequentie, intensiteit, spanwijdte en dichtheid. Deze worden in wezen gebruikt om te beschrijven hoe vaak we ons dankbaar voelen, de mate of diepte waarin we ons dankbaar voelen, het aantal dingen waarvoor we ons op een bepaald moment dankbaar zijn, en voor hoeveel mensen we dankbaar zijn voor een enkele, positieve gebeurtenis . Dienovereenkomstig, mensen met een sterke instelling voelen intenser dankbaar, op regelmatige basis, voor meerdere dingen, tegenover meerdere mensen.

Hoewel dankbaar zijn voor positieve gebeurtenissen of geluksmomenten eenvoudig lijkt, lijkt een neiging tot dankbaarheid, vooral als het op het christendom van toepassing is, iets meer te suggereren. Een dankbaar hart is dankbaar voor redding en voor Gods zegeningen, maar het kan ook dankbaar zijn in moeilijke omstandigheden. Neem de apostel Paulus die, hoewel vervolgd en beperkt, enkele van de meest geïnspireerde geschriften van het Nieuwe Testament produceerde. Ondanks dat hij gevangen zat, bleef Paulus niet alleen dankbaar, maar moedigde hij anderen ook aan dankbaar te zijn, en schreef in Filippenzen 4:16: “Wees nergens bezorgd over, maar in elke situatie, door gebed en petitie, met dankzegging, presenteer je verzoeken naar God."

Vanwege de dankbare instelling die hij cultiveerde en zijn relatie met Christus, kon Paulus redenen vinden om zelfs in het midden van zijn lijden dankbaar te zijn. Hij is niet alleen God dankbaar, maar hij besteedt ook veel van het eerste hoofdstuk aan het uitdrukken van zijn dankbaarheid voor de Filippenzen, zijn geloofsgenoten. Hij concentreert zich verder op het goede in zijn toestand: “Als gevolg daarvan is het door de hele paleiswacht en aan iedereen duidelijk geworden dat ik geketend ben voor Christus. En vanwege mijn ketenen hebben de meeste broeders en zusters vertrouwen in de Heer en durven ze des te meer het evangelie zonder angst te verkondigen '(Fil. 1: 13-14)

Paulus gaf een voorbeeld aan alle gelovigen. Door zijn schrijven leren we dat echt dankbaar zijn verder gaat dan alleen het gemak. In plaats daarvan, als ontvangers van redding en goddelijke genade, moeten we ernaar streven dankbaar te zijn in alle seizoenen van ons leven.

Obstakels voor dankbaarheid

“Dus dit is de paradox van dankbaarheid: hoewel het bewijs duidelijk is dat het cultiveren van dankbaarheid, in ons leven en in onze levenshouding, ons gelukkiger en gezondere mensen maakt meer afgestemd op de stroom van zegeningen in ons leven, is het nog steeds moeilijk. Dankbaarheid oefenen is gemakkelijker gezegd dan gedaan ”, meldt Emmons.

Zelfs als we redenen kunnen vinden om God dankbaar te zijn, is het vaak een grotere uitdaging om anderen te waarderen. Oakes-Mueller identificeerde een van de belangrijkste uitdagingen in dit verband als angst.

"Voor sommige mensen is het echt een angst voor intimiteit," legde hij uit. 'Dankbaarheid houdt in dat ik zeg' ik ben afhankelijk van jou 'en dat kan heel eng zijn. En als er niet op een meedogende manier op wordt gereageerd, kan het je een negatief gevoel geven. Dus veel mensen doen het niet vanwege het risico. ”


Naast angst, Kelsy Richardson (11), die momenteel afgestudeerd onderzoek doet naar dankbaarheid bij Fuller Theological Seminary, noemde trots als een belangrijk afschrikmiddel.

“Je zou denken dat het tegenovergestelde van dankbaarheid ondankbaar is, maar het is eigenlijk zelfzucht of zelfingenomenheid. Als je gelooft dat je de goede dingen verdient die je ontvangt, voel je niet de behoefte om anderen dankbaar te zijn. ”In die zin wijst Emmons erop dat dankbaarheid moeilijk kan zijn omdat het een nieuwe manier van denken vereist. Hoewel we onszelf vaak erkennen voor de goede dingen in ons leven, en anderen voor het slechte, verwerpt dankbaarheid deze mentaliteit door anderen te erkennen als onderdeel van ons succes. "Dankbaarheid druist ook in tegen onze behoefte om controle te hebben over onze omgeving", zegt Emmons. "Soms moet je met dankbaarheid het leven accepteren zoals het is en dankbaar zijn voor wat je hebt."

Hoewel de aanwezigheid van deze potentiële obstakels sommigen kan ontmoedigen, suggereert onderzoek dat het rendement van de investering te overvloedig is om te negeren.

( Dit is niet overigens niet het hele onderzoek. Tekst overgenomen van Tiffany Musick)


06 dec 2019 - bewerkt op 06 dec 2019 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Thankful
Thankful, vrouw, 49 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende