35689HK219 De Tand des myDiTijds: religie/politiek

Q
De religieuze aanklacht
dat Yesj zich tegenover de wet en de tempel
een soevereine vrijheid permitteert, dat hij vragen stelt bij de overgeleverde religieuze orde
& met de verkondiging van de genade van de "VADERGOD" & met de persoonlijke vergeving van zonden
zìchzèlf 'n werkelijk ongehoorde volmacht geeft, was een ÈCHTE aanklacht? Volgens alle euangelies ìs díe
aanklacht terecht! Gezíen vanuit het standpunt van de traditionele Wets- & Tempelreligie konden de
Joodse Léiders niet ànders dàn òptreden TÉGEN 'dwaalleraars', valse profeten, godslasteraars & religieuze
volksverleiders, tenzij ze zèlf een radicale omkeer doormaakten en hun boodschap met alle consequenties
vandien GELÓÓF schonken? Maar de politieke aanklacht, dat Yesj naar politieke macht streefde, ook
òpríep tot v/h betalen van belasting aan de bezettende macht en méde zó tòt òproer aanzette, en zichzelf
zag als politieke 'Messias-Kóning' v/d Jóden, was 'n valse aanklacht! Volgens alle euangelies is dit 'n
voorwendsel èn kwaadsprekerij?! Zoals eerder al vaker over Yesj & de revolutie tot in detail is gebleken &
door alle volgende stukken bevestigd werd, was Yesj géén politieke activist, géén agitator of sociaal-revo-
lutionair, géén militant tégenstander v/d Romeinse màcht!? Wat betékent: Yesj werd als politiek revoluti-
onair veróórdeeld, hóewèl híj dàt níet wàs! Àls YESJ een politiek Dóel nagestreefd had, dàn had hij méér
kàns gehad? Nú verhùlde die politieke aanklacht slechts de religieus gekleurde haat en afgunst van de
godsdienstige leiders
& hùn hòftheologen! Bewéren dàt je de Messias was, gold in joods recht niet als
mìsdaad. Dat kon aan 't succes of de mislukking overgelaten worden, maar 't was ten nutte v/d Romeinen
speels eenvoudig tòt 'n politieke aanklacht te verdraaien. 'n Dèrgelijke aanklacht was Pilatus gemakkelijk
te begrijpen & léék bij de toenmalige verhoudingen algauw (handig!) gerechtvaardigd?! Desondanks was
ze in zíjn geval net àlléén tendentieus, maar óók vàls! En daarom is de uitdrukking 'koning der joden' ìn
de gemeente ook nooit àls christelijke eretitel gebrúikt? Vanuit 't standpunt v/d Romeinse machthebbers
wàs 't helemaal niet nódig dàt Pilatus optrad TÉGEN deze 'koning der joden': de twijfels v/d gouverneur
bevestigen dàt bééld! Vlg. de bronnen gaat 't ìn dìt politieke conflict dan ook niet òm 'n blíjvende poli-
tieke dimensie i/d geschiedenis van Yesjoea. Pas i/d laatste uren, & niet op eigen initiatief, treden die
Romeinse instanties naar vóren: vlg. àlle euangelies kwámen zíj pas ìn 't strijdperk dóór de aanklachten
èn òpzèttelijke politieke intriges v/d joodse leiders! Ìs híj dàn tòch
bijna helemaal voor níets gestorven?

20 aug 2019 - bewerkt op 24 aug 2019 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende