35629hk194 die vaderaanduiding wordt alleen dàn

Q

GÓED VERSTAAN
ALS ZE NIET TEGENÓVER 'MÓEDER' KOMT TE STAAN,
maar symbolisch (analoog) verstaan wordt: 'vader' als patriarchale metafoor -
mèt óók matriarchale trekken - voor 'n transhumane,
transseksuele 'Láátste Wèrkelijkheid'?!

De éne G d màg vandaag de myDidag
minder dan ooit door 't raster v/h mannelijk-vaderlijke worden gezien,
zoals in 'n àl té mànnelijke theologie het geval is! Óók 't vrouwelijk-moederlijke moment in G d moet erkend
worden! Één zó begrepen vaderaanspraak kan niet meer worden mìsbruikt als religieuze legitimatie van een
maatschappelijk paternalisme ten koste van vrouwen en vooral ook v/d permanente onderdrukking van het
vrouwelijke i/d kerk & de ambten?

Ànders dàn in àndere religies
verschijnt G d i/d Hebreeuwse Bijbel níet
als de biologische vader van góden, hàlfgoden en hèlden! Maar óók niet eenvoudig àls dé váder vàn àlle
mensen? YaHWeH ìs de váder van het Vòlk Israël, dàt dé éérstgebóren 'zoon van G d' genoemd wordt: hìj
ìs in het bijzonder 'de vader van de koning', die in buitengewone zin gèldt àls dé zóón vàn G d: "JÍJ BÈNT
MÍJN ZÓÓN, ÌK HÈB JÓU VÀNDÁÁG VERWÈKT"! - 'n 'besluit vàn YaHWeH' bij de tróónsbestijging, waarmee
níet 'n miraculeuze ÁÁRDSE verwèkking bedoeld wordt, maar 'n
juridische erkenning van de koning àls
'zoon van g d'
?!

In 't latere jodendom
belooft G d dan ook àls váder van de individuele gelóvigen èn v/h
uitverkoren volk uit de éindtijd: 'JÙLLIE ZULLEN NAAR MIJN GENÓDEN HÀNDELEN EN ÌK ZÀL JÙLLIE
VADER ZIJN & JULLIE ZULLEN MIJN KINDEREN ZIJN!' Het Vádersymbool wòrdt híer stééds
verhéven bóven de seksuele relatievorming & getoond
in z'n onontbeerlijke positieve aspecten:
als uitdrukking van macht &
tegelijk ook nabijheid,
bescherming èn
zòrg...

14 aug 2019 - bewerkt op 18 aug 2019 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende