menu myDiary

Mexico #4

We zijn weer heel wat dagen verder. Dinsdag was ik dus onderweg naar de grote stad (merida) en kwam daar rond 5 uur aan. Merida ligt in een andere tijdzone dan waar ik vandaan kwam, -1 uur. Ik stapte uit bij de halte bij het hotel van vriendlief, maar bij gebrek aan internet, wist ik niet of hij daar was en ik was moe en wilde gewoon m’n spullen neergooien in het hostel, dus ben gaan lopen. Nadat ik geïnstalleerd was, ben ik wel even bij hem op bezoek geweest en heb daar even gezeten. Maar toen hij met zijn collega’s en enkele andere mensen van het congres ergens zou gaan eten, ben ik naar mijn hostel terug gegaan. Geen energie meer voor. Bij het hostel moest ik even mijn draai vinden. Toen ik al in bed lag, kwam er een nieuw meisje de kamer in. Nederlandse en. De afgelopen twee dagen zijn we veel samen op pad geweest. Woensdag hebben we de hele dag de stad verkend, musea bezocht, nacho’s gegeten, de overdekte markt bezocht (jeetje, wat veel mensen, kleuren, geuren, geluiden, indrukken, etc!). Er was ons aangeraden daar niet heen te gaan vanwege zakkenrollers enzo, maar ik had mijn tas op mijn buik en verder geen onveilig gevoel, maar juist leuke belevenis. Helaas ook veel dieren in veel te kleine kooitjes, met hun pootjes op roosters. Laten we zeggen dat dit land nog in een hele andere fase zit. Wel overal bordjes dat je spaarzaam moet zijn met water en toiletpapier, maar ondertussen ligt er overal afval, delen ze overal om de meest zinloze dingen plastic tasjes uit, etc. En Mexicanen zijn trouwens allemaal redelijk gezet/ dik. Dat wist ik eigenlijk ook niet, maar het is eerlijk gezegd ook vrij moeilijk om groente te eten hier. Vegetariër zijn is ook iets bijzonders en soms lastig.

Goed, woensdag dus, toen hadden we aardig het idee dat we de stad wel gezien hadden en besloten we voor donderdag ergens een tour te boeken. Aan het eind van de dag waren we op weg naar een klein winkeltje waar we eerder op de dag tours hadden gezien, maar we kwamen een ander winkeltje tegen die leukere tours had voor lagere prijs. Dus donderdagochtend werden we bij ons hostel opgehaald door een busje met onze gids en overige bezoekers en zo haalden we iedereen op en reden we naar een plek waar wasbeertjes waren en waar je kon zwemmen in cenotes (natuurlijke watergaten in de grond, heel helder). Ik heb even gezwommen (tussen grote vissen en schildpadjes). Daarna gingen we verder naar een plek waar flamingo’s waren. Ze waren net een beetje ver weg voor de foto, maar leuk om te zien. De volgende stop was ietsje verderop: roze zoutmeren. Hier met mijn voeten in een zoutbron gestaan en die roze meren zijn ook wel bijzonder om te zien. Hier nog een aantal flamingo’s gezien die dichterbij stonden. De laatste stop was het strand. Hier een lekkere salade gegeten en wat over het strand gelopen. Om 6 uur werd ik weer bij het hostel afgezet. Het andere Nederlandse meisje werd gedropt bij het busstation, want zij ging weer verder. Dat was een leuke dag, blij dat ik met een tour meegegaan ben, ondanks dat het ook vrij toeristisch aanvoelde om steeds met je fotocamera het busje weer uit te stappen.

Gisteravond bleek ik ook weer nieuwe kamergenoten te hebben, een Colombiaanse jongeman en zijn oude vader. Ondanks dat ze aardig waren en mij heel graag Spaans wilde leren (wilde ik best, maar was al moe en haal alle talen al door elkaar), voelde het wat ongemakkelijk, dus heb ik lekker een kleedje opgehangen voor mijn bed en zo had ik mijn eigen plekje (hutje).

Ik word trouwens nog altijd elke ochtend veel te vroeg wakker. Vandaag om 6 uur. Maar goed, we doen het er maar mee. Zolang ik niet letterlijk omval van de slaap, gaat het prima. De douche heb ik vanmorgen overgeslagen. Het is een douche in de tuin, met alleen een douchegordijntje. Er zaten mensen in de tuin en ik ben nu op weg naar een vrij luxe hotel. Dus.

Vanmorgen heb ik vriendlief opgehaald van zijn hotel en nu zitten we in de bus. De bus gaat alle kleine dorpjes af, echt puur voor locals en doet er 3 over. De directe bus doet er anderhalf uur over, maar ging alleen ‘s ochtends heel vroeg (kwart over 9 de laatste). We hebben geen haast en die dorpjes zijn ook leuk om te zien.

Morgen komt een vriend van mij, die woont in Mexico-Stad en hij vindt het leuk om met ons mee te gaan naar de mayatempels. Het is voor hem nog wel een eindje reizen, maar het is leuk dat hij komt. Dan blijft hij een nachtje in hetzelfde hotel als wij en dan gaan we allemaal weer verder.
————-

Oke, aangekomen in het hotel. Is vrij luxe en in verhouding tot alles in Mexico en zeker mijn afgelopen nachten duur, maar dat geeft niet. Laten we daar even twee nachtjes van genieten. We hebben ondertussen al heerlijk lang en warm gedoucht. En we hebben een supergroot bed. En afdrogen met een normale handdoek is ook wel weer eens fijn i.p.v. zo’n sneldrogende reishanddoek. En nu liggen we allebei moe op bed. Straks een leuk plekje zoeken om te eten en maar vroeg onder de wol denk ik.

12 jan 2019 - 83x gelezen
Er is 1 reactie op dit verhaal.
*blue-sky*
18 dec 2013 21:32 2013 lijstje
07 nov 2013 20:20 Klein geluk
27 okt 2013 17:23 Studieontwijkende stress
18 sep 2013 14:30 Olifanten proberen niet om giraf te worden..