31831SidV9 Motley schrijft in zijn boek over Johan

Q&@
VAN OLDENBARNEVELT: "IN DE BURGERHUIZEN, DE BOERENWONINGEN, DE WERKPLAATSEN, OP DE PINKEN & de Oost-
Indiëvaarders, in Winkels, Wacht- & Bierhuizen, op de Beurs, de Kaats- & Maliebaan, bij Dope- ÈN Trouwplechtigheden, bij Feesten & Begrafenissen, waar & wanneer ook elkaar ontmoetten, heerste een Felle Strijd tussen Remonstranten & Contra-Remonstranten, het Wederkerig Bevèchten mèt Tegenstrijdige Bijbelteksten! Gewest TÉGEN Gewest, STÀD tegen Stad, Familie tegen Familie, het was nú allemaal één groot uitgestrekt Tonéél van Kibbelarij, van Wròk, Wederkerige Háát & Verdoeming"! En dàt ìn 'n Staat díe nog maar pas enkele tientallen jaren oud was, ja die pas werkelijk dóór Het BESTÀND àls zèlfstandige STÁÁT èrkènd wèrd? KWAM DAT ALLES ZÓ NÚ ÀLLÉÉN DÓÓR DÍE THEOLOGISCHE RÚZIE ÒF WÁREN ER MÉÉR FACTOREN & MOTIEVEN DIE EEN RÒL SPEELDEN ÌN DEZE ONZALIGE BURGERTWIST? Het is onderhand wel overduidelijk dat onze vroegere geschiedenisboekjes de dingen meestal zéér hebben versimpeld: want zó éénvoudig wàs het níet! Daarom zullen zoals gewoonlijk eerst trachten om al die verschillende motieven waardóór deze Strijd kòn ontbranden, in 't kort trachten te beschrijven? We zijn ooit, alweer jaren geleden, 'begonnen' met Esther & Mordechai, nomaden & migranten die overal rondzwierven, worstelden & overleefden (of juist niet!), doelen & middelen, Afrikaanse Adams & Eva's, 't goede & 't kwade, lééd & gnot, de rondspokende geesten & "G D", Harry Potter ÈN HÈT LÒT? Ook de NL-reformaties bestaan uit gelaagdheid omdat ze in verschillende lágen óver "Ons Lànd" GEKÓMEN zijn! Reeds in de late middeleeuwen wàs er bij Vélen kritiek op de houding van de zg. Rooms-Katholieke Kerk & de daaraan verwante 'geestelijkheid'?! 'n Man als Geert Grote, de stichter van de zg. 'Broeders des Gemeenen Levens', is daar immers ook al zo'n typisch voorbeeld van! Tòch dàchten DÉZE MENSCHEN níet nog niet aan énige vorm van àfscheiding van 'de kerk'? Ook Erasmus heeft zich, ondanks zijn kritiek, nooit van die kerk àfgescheiden! Er waren in de Lage Landen aan de Noord-zee, rondom de Zuiderzee, nogal wat aanhangers te vinden van Desiderius Erasmus & z'n Lof der Zotheid, vooral bij de intellectuelen van die tijd, de schoolmeesters & sommige leden van de Vroedschap!? Op 'n tegel uit de 17e eeuw zie je 't inwendige v/d Jacobikerk en Mr. H. DUIFHUYS die de dienst leidt: òm z'n preekstoel zijn enkele mensen gezeten bìnnen 't "Hek" of de 'dooptuin'; verder is de kerk er gevuld met mannen & vrouwen, die staande de dienst bijwonen zoals dat toen gebruikelijk was, 'n enkel kind is, staande naast z'n vader meegekomen? Daar begonnen ook Mor Asih Mùrws 'eerste herinneringen': mèt de DÓPE, het Huys, de Tuyn, Keuken, 'n Gemeenschap & z'n "Dienstplicht"! Tussen kerken, kroegen, kanalen, heiligheid, hop & hijgende horden: moraal, moestuin & steeds méér "mènschen" in de directe omgeving van heinde & verre? Wie niet horen wil moet voelen & wie geen krijg voert kan beginnen met het zwoel gekroel?!

12 jun 2018 - bewerkt op 16 jun 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende