menu myDiary

Studie, cijfers en wat is een samenvatting?

Even lekker schrijven tussen het leren door. Om het toch nog relevant te houden schrijf ik een update over mijn studievoortgang.
Eerst maar eens de tussenstand van mijn cijfers:

Algemene Ziekte Kunde - 7.4
Nederlands begrijpend lezen - was 7.3, is een 10 geworden (?)
Engels mondeling - 10
Engels luisteren - 9,7
Engels begrijpend lezen -10

Dat cijfer Nederlands, echt super vreemd. Mijn cijfer is in Magister ineens veranderd naar een 10 en ik heb geen idee waarom. Ik durf er ook niet naar te vragen, omdat ik een 10 toch een stuk mooier vind staan dan een 7,3. Wat is er gebeurd? Zijn er vragen herzien waardoor ik hoger gescoord heb? Is het cijfer herzien op basis van taalniveau (dat ik bijv. een 10 heb op F2 niveau maar een 7,3 op F3 niveau)? Zijn de cijfers verkeerd ingevoerd en hebben ze per ongeluk mijn cijfer voor Engels ook bij Nederlands neergezet? Ergens wil ik het wel weten, anderzijds houd ik liever mijn mond dicht voor het geval het een foutje is en ik gewoon eens geluk heb. Foei foei Mary, maar dat is toch niet eerlijk als je dat cijfer niet écht hebt behaald? I know, I know... maar toch!

De toetsen Engels zijn appeltje eitje, zoals goed te zien is aan mijn cijferlijst. Super tevreden mee! Heerlijk om zo lekker te scoren voor een vak.

De tweede AZK toets komt er aan, die moet ik over twee weken maken. Onderwerpen anatomie en fysiologie: bouw en functie van de huid, temperatuurregulatie, spieren en het skelet. Onderwerpen pathologie: ziekteoorzaken, huid, bewegingsapparaat.
Een week later ook de eerste toets verpleegkunde/agogiek. Weet even niet uit mijn hoofd wat ik daar ook alweer voor moet leren, gezien ik nu vooral met AZK bezig ben.
Weer een weekje later de eerste toets algemeen rekenen (yaiks) en in dezelfde week ook mondeling Nederlands. Dus ja, ze zijn niet mild voor ons, zo vlak voor de zomervakantie, haha.

De studie in het algemeen is wel oké. Ik heb een leuke klas, dat scheelt enorm, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik sommige vakken enorm overbodig vind. Zo krijgen we bijvoorbeeld het vak burgerschap omdat het nou eenmaal een verplicht vak is. Nu is dat an sich niet zo erg, maar de manier waarop we er les in krijgen wél. We hebben een docente die niet lijkt te begrijpen dat ze een klas volwassenen lesgeeft en geen tieners. In de eerste les vroeg ze ons of we allemaal wisten wat een samenvatting was... hmmm, let me think, ik loop al 29 jaar op deze aardbol, maar nee, geen idéé wat een samenvatting is! Noooooit van gehoord.
Ik werk 24 uur en ga daarnaast 16 uur naar school. Ik moet praktijkopdrachten maken, leren voor tentamens en toetsen, verpleegkundige vaardigheden opdoen, maar tóch blijkt het nodig te zijn om er burgerschap opdrachten tussen te proppen waarin je moet leren hoe je een samenvatting maakt (really?), hoe je het beste je mening kan geven en hoe je nou kritisch moet nadenken. Deze opdrachten zijn verplicht, moeten mijn portfolio in en als ik ze niet maak krijg ik mijn verpleegkunde diploma gewoon niet. Ik heb al zo weinig tijd voor opdrachten die er werkelijk toe doen, please, cut me some slack! Ik begrijp dat het allicht nog nut heeft om zo'n vak te geven aan een stel zestienjarigen, maar voor een klas als die van mij? Reinste tijdverspilling.

Tja.

Ik ga maar weer eens verder leren, kijken of ik eindelijk kan vinden wat een samenvatting nou eigenlijk is.

11 juni 2018 - 210x gelezen - bewerkt op 11 juni 2018
Er zijn 8 reacties op dit verhaal.
Imagimary
Vrouw, 29 jaar
vorige  volgende
11 jun 2018 21:13 Studie, cijfers en wat is een samenvatting?
meer..