31583ds99 bloed zweet tranen rats kuch bonenblabla

Q&@
WAT BETREFT DE NIET-DEELNAME VAN VROUWEN AAN DE REGULIERE EREDIENSTEN, IS DE OFFOCIELE VERKLARING DE VREES DAT VROUWEN ONBEDOELD IN STAAT VAN ONREINHEID KUNNEN VERKEREN, BIJVOORBEELD DOOR SPONTANE MENSTRUELE BLOEDINGEN (vrouwen zijn tijdens hun menstruatie zeven dagen onrein, na de geboorte van een jongen veertig dagen, na 'n meisje 80 dagen; mannen zijn daarentegen slechts één dag onrein na seksueel verkeer)! Zelfs in het orthodoxe jodendom is men nooit zóvèr mee gegaan om vrouwen vanwege mogelijke onreinheid van synagogediensten uit te sluiten: er zou hier wellicht sprake kunnen zijn van de wens om in striktheid de joden te overtroeven, maar islamitische invloed lijkt toch meer voor de hand te liggen?! Op sjabbat & de hoge feestdagen dragen Samaritaanse mannen speciale kledij, een lang en tot op de voeten reikend gewaad waaroverheen in de synagoge dan ook nog eens een lange witte gebedsmantel gedragen wordt!? Ook een hoofddeksel in de vorm van een fez-achtige hoed hoort nog hierbij! De (hoge)priesters dragen witte tulbanden. Evenals in 't jodendom werd & wordt bij de Samaritanen aan de wekelijkse viering van de rustdag, de heiliging v/d sjabbat, grote waarde gehecht! Over 't algemeen zijn echter de regels voor het houden van de sjabbat bij de Samaritanen aanmerkelijk strenger dan bij de Joden?! Bij bepaalde sektarische stromingen in 't vroege Samaritanisme heeft er vlg. sommige bronnen zelfs de theorie bestaan dat 't gebod tot sjabbatsrust impliceerde dat men de sjabbat moest doorbrengen in de houding en op de plek waarin men zich bevond op het moment dat de sjabbat aanbrak? Een ander voorbeeld is het verbod van seksueel verkeer op sjabbat: dat is een restant van een zeer strenge oude halacha die ook in het jodendom ooit bestaan heeft maar daar later al weer opgegeven is, terwijl 't bij de Samaritanen wèl van kracht bleef, althans tot enige tijd geleden? Sexuele verkeer op sjabbat is een beladen onderwerp waarover in de middeleeuwse Samaritaanse halacha veel gedebatteerd is. Nog zo'n voorbeeld is 't afwijzen van de rabbijnse constructie van de zogenaamde eroev, een methode om fictief twee gebieden samen te voegen tot één zodat 't verlengen van 'n sjabbatsreis (ca. 1 kilometer) mogelijk werd?! 't Laten branden van vuren die alvóór de sjabbat zijn aangestoken is niet geaccepteerd & sommige auteurs verbieden het zelfs om het huis te verlaten, tenzij voor de gang naar de synagoge? 't Instituut v/d sjabbesgoj is er onbekend (anders dan in het jodendom, waar een sjabbesgoj een niet-Jood is die men op sjabbat taken laat verrichten die men zelf al-dus dan nog zelf niet mag uitvoeren op die dag)! Kun je nagaan wat zoiets betekent: alles proberen te regelen of juist niets vastleggen?
15 mei 2018 - bewerkt op 18 mei 2018 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende