menu myDiary

1040: Madagaskar: Dag 1

Ik ben met mijn ouders op vakantie geweest naar Madagaskar. De afloop is heel anders dan gepland, maar dat kunnen jullie lezen vanaf dag 4.

Dag 1: 07 april 2018

Ik had de wekker gezet om 02:15, zodat ik dan om 02:30 op zou staan, maar uiteindelijk schrok ik om 03:00 wakker van de snoozewekker. Oeps. Maar geen man over boord, want ik had al bijna alles gedaan. Mijn ouders en zusje zouden om 03:15 komen en appten dat ze 15 minuten later zouden zijn. Daar was ik dus wel blij mee. Ik douchte snel en pakte de laatste spullen in. Toen moest ik toch nog even wachten.

Om 03:45 waren ze er en zette ik de koffer in de auto. Na een uurtje waren we op lang parkeren en laadden we onze 8 koffers uit. Daar met de shuttlebus naar de vertrekhal gegaan en onze koffers ingecheckt. Hij keek nog even in het systeem en zei dat het leek alsof onze tweede vlucht door zou gaan. Air France aan het staken precies op de dag dat wij vliegen. Hebben wij weer.

Daarna liepen we door. C5 was onze gate, voor de vlucht naar Parijs. We gingen allemaal door de lichaams- en tassenscan, wat nog even duurde. De wachtrij was heel kort, maar onze spullen werden er bijna allemaal uitgepikt om nagekeken te worden. Na de scans ontbeten we en even later konden we al naar de gate lopen. We waren bij de gate toen mijn moeder besloot dat ze naar de wc moest, die moest dus weer helemaal terug, niet zo handig. En toen konden we boarden, en toen was ze er nog niet.

Eenmaal in het vliegtuig duurde het nog best lang voordat we opstegen. 1 uur en 25 minuten naar Parijs is ook best wel lang, dachten we vooraf. We stegen 25 minuten te laat op, om 07:40 in plaats van 07:15, en landden op tijd, rond 08:40. De vlucht was prima. Hij was van KLM, dus we kregen een stroopkoek, haha. We landden in Parijs. We hadden een overstap van 2 uur, want om 10:40 zou het vliegtuig naar Antananarivo gaan, als hij zou gaan, vanwege de stakingen.

Daar kregen we al snel nieuws over, want zodra we het vliegtuig uitstapten hingen er borden met vluchten, en achter Antananarivo stond: On Time en niet Cancelled, wat wel bij Lima, Brazzaville en bijvoorbeeld Houston stond. Of Tokio. Nou, dan ben je niet blij. Maar het belangrijkste was dat onze vlucht door zou gaan.

Ik kreeg een hoestbui en kreeg een mintje van een vreemde man, wat ik erg lief vond. We moesten een heel eind lopen door het vliegveld, naar E2 en later naar gate L22. We dronken nog wat en toen moesten we al boarden, want ditmaal gingen we in een heel groot vliegtuig. Tijdens de wachtrij bedacht mijn vader zich dat hij nog geen sdkaart voor zijn camera gekocht had. Die kon hij thuis niet vinden. Dus hij snel een kaartje kopen. Dus de tweede keer dat we precies voor het boarden op iemand moesten wachten. En toen hij er was vergat ik ook nog de spelletjestas dus toen ik al bijna in het vliegtuig was weer teruggelopen. En daar stond al een mevrouw die 'madame' zei en het tasje omhoog hield. Pfiew.

De vlucht naar Antananarivo was lang maar comfortabel, ik ben niet zo lang dus kon prima zitten. Genoeg keuze uit films en muziek en de interactieve kaart was leuk. Alleen ze waren met minder personeel door de staking dus het eten was slecht geregeld (lunch en avondeten, dat pas om 20:30, en tussendoor te weinig drinken, en dat in 10,5 uur.), maar ik kwam er op een gegeven moment achter dat je drinken kon pakken bij de wc, dus heb daar 3x dankbaar gebruik van gemaakt. Stomme hoest. Wel apart, er zat een Aziaat schuin voor mij met af en toe een mondkapje op en die keek steeds boos achterom als ik een hoestbui had. Ja, dat doe ik echt expres om jou te pesten.

We landden om 22:10 lokale tijd. Een uur later dan in Parijs/Nederland. Welkom in Madagaskar! Al snel konden we het vliegtuig uit. Ik maakte heel snel een foto achterom van het vliegtuig omdat we al doorliepen, maar dat mocht niet. Ik dacht eerst dat het kwam omdat diegene niet op de foto wilde, maar je blijkt op het vliegveld geen foto's te mogen maken ofzo.

Het was nog best wel warm. Ik denk zo'n 24 graden. We hadden allemaal onze jas aangedaan in het vliegtuig vlak voor het uitstappen. We liepen naar binnen, ditmaal geen uitstapslurf, dus buitenom. Er vlogen al allerlei beesten rond, muggen, motten enzo. Mijn zusje wapperde ze allemaal weg maar ik zei dat ze er maar een beetje aan moest wennen.

We kwamen in een rij voor de eerste visa-check. We wachtten een tijdje terwijl de rij achter ons steeds langer werd. Was ook wel logisch, we zaten op rij 15 (rij 1-8 business class dus minder stoelen, daarna economy) dus vrij weinig mensen voor ons en veel mensen gingen na ons het vliegtuig uit want het was echt een heel groot vliegtuig. 11 stoelen breed.

Bij de eerste check keken ze naar het in het vliegtuig ingevulde formulieren. We moesten best wat invullen toen. We lieten onze paspoorten zien en een boardingpass en mochten doorlopen naar de tweede check. Daar betaalden we 35,- euro pp voor de visa en kregen we een velletje papier mee met wat getypte gegevens. Weer doorlopen. Het was ontzettend warm binnen dus we deden toch maar onze jassen uit. Daar moesten we een tijd wachten voordat we ons echte visum kregen. Weer paspoorten laten zien, voor de derde keer inmiddels, en een van de formuliertjes die we hadden moeten invullen in het vliegtuig. We bleken te zijn vergeten het adres in Madagaskar op te geven dus we moesten heel snel het adres van het eerste hotel opzoeken en invullen. Eindelijk, we hadden een visum.

Toen was het wachten op de koffers, we waren zo'n 45 minuten geland nu. Ik plukte al snel mijn koffer van de bagageband. Daarna moesten we heel lang wachten. 30 minuten ofzo. Ik zei nog: gelukkig ben ik de zwaarste en passen jullie technisch gezien allemaal mijn kleding. Toen kwam er een koffer voor Madalief, de stichting voor wie we 4 koffers met kinderkleding verzameld hebben. Weer heel lang wachten. Het was heel erg druk bij de bagageband. Iedereen verdringt zich eromheen. Ik stond in een bocht en had gelukkig wel wat personal space maar ik vond het niet fijn. Er waren denk ik 4 andere Nederlanders in het vliegtuig, de rest kwam uit de rest van de wereld. Het was een hele verscheidenheid aan mensen.

Toen druppelden heel langzaam onze koffers binnen. Toen we allevier de koffers met kleding van onszelf hadden waren we toch wel erg blij. En daarna nog twee voor Madalief en we waren compleet. Met drie karretjes naar de 'nothing to declare' of in ieder geval in de richting ervan want er stond een enorme wachtrij. Ik had een karretje en stond voor mijn ouders, maar ik ging beduidend sneller dus ik was opeens veel verder vooraan. Huh? Terwijl ik niemand ingehaald had. Bleek de linkerhelft sneller te gaan dan de rechterhelft. Al onze koffers gingen nog door een scan en daar wachtte ik op mijn ouders. Een man hielp me met de koffers op de kar zetten.

Hij hielp mijn ouders ook en vroeg daarna om fooi. Mijn vader zei dat hij nog geen Ariary's heeft, alleen maar euro en toen telde hij de koffers, acht en zei hij acht euro. Ammehoela! 70% van de leraren in Madagaskar verdient omgerekend ongeveer 30 euro per maand, en dan wil hij voor 1 minuut werk 8 euro. Dat is wel heel erg veel. Toen werd hij weggemaand door een hoger iemand en liepen we maar door. Daar zag ik al snel onze naam staan. Oh wat fijn, want we waren ruim 2 uur geleden geland (het had echt heel lang geduurd met de koffers) en we waren al bang dat ze weggegaan waren.

We wisselden nog geld en toen liepen we mee naar de bus. Ze hadden een hele grote bus. Zij wilde ook fooi en werden niet weggemaand dus we gaven 10000 ariary voor 4 personen, dat is 3 euro ongeveer. Nu weten we dat dat veel te veel is. Meestal geef je 500 tot 1000 per persoon. Onze chauffeur reed ons ons in het donker naar Les flots bleu, ons hotel, daar kwamen we rond 01:00 aan. Inchecken, water kopen en naar de kamer om te slapen.

15 april 2018 - 165x gelezen
Lilian
Vrouw, 22 jaar
vorige  volgende
23 apr 2018 21:04 1057: (Foto) La Réunion: Dag 13
23 apr 2018 20:45 1056: La Réunion: Dag 12
23 apr 2018 20:43 1055: (Foto) La Réunion: Dag 11
23 apr 2018 20:34 1054: Yes!