29543133 Al-e-Ahmad, die na de coup van 1953 nog

Q
ENKELE JAREN IN DE GEVANGENIS
DOORBRACHT, ZETTE VRAAGTEKENS BIJ DE KRITIEKLOZE
OMARMING & AFHANKELIJKHEID VAN HET WESTEN, DIE ER
VLG. HÈM TOE HADDEN GELEID DAT HET VOLK NIET LANGER
AUTHENTIEK IRAANX NÒCH WÈSTERS WAS! Het deed eerder denken,
zo schreef hij, op een kraai die de manier van lopen van een vette patrijs
of trotse Pauw nadoet & vergeten is hóe 'n krááilóópt zònder dat hij weet hoe
je als patrijs (of pauw) lópen MÓET? Mèt het verstrijken van de jaren wilde Al-e-Ahmad
níets líever dàn dàt het Iraanse Léven èn de Iraanse cultuur authentiek waren, géén surrogaat!
Dus verdiepte Al-e-Ahmad zich óók i/d ideeën van Marx, hij vertaalde Camus èn lègde STÈRKER
de nadruk op zijn bestudering v/h werk van Heidegger (waarmee hij op de universiteit van Tehran
kennisgemaakt had via 'n invloedrijke kenner v/d Duitse filosofie, Ahmad Fardid, die de term
'westoxigicatie'
muntte)! Deze zeer moderne critici v/d geestelijke schade die mensen als
gevolg van die moderniteit opliepen bleken de haltes op Al-e-Ahmads route naar 'n concept
v/d islam als revolutionaire ideologie? 'n Reeks etnografische studies over 't plattelands-
leven van Iran overtuigde hèm ervan dat de 'beschavingsmachine' v/h Wèsten nu 'n
regelrechte bedreiging vormden voor de cultuur & de economie van Iran! 'In antwoord
op de roep v/d machine om verstedelijking halen we de bewoners úit hùn dòrpen wèg èn
sturen ze naar de stad, waar ze werk, huis, noch onderdak hebben, terwijl de machine zèlf
't Dòrp binnenstapt!' Over de Saoedische koning IBN SAOUD merkte Al-e-Ahmad bitter òp dat
die zich, temidden v/d barbaarse onthoofdingen & afgehakte handen uit zijn eigen tijdperk van
onwetendheid, overgeleverd heeft aan de veranderingen door de machine'!
13 okt 2017 - bewerkt op 17 okt 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende