2898554 merkwaardige leerstukken rondom "G d" e.d.

Q&@
OOK
VOET(ius) heeft
geen "(al)omvattend dogmatisch systeem" gecomponeerd
als scholastisch confessioneel theoloog! Je kunt over zijn godsleer alleen nog maar iets zeggen
via afgeleide gegevens daarvoor uit verschillende teksten? De meeste daarvan zijn te vinden in 't eerste
en laatste deel van z'n Disputationes Selectae. In zijn Syllabus problematum tref je 'n overzicht daarvan aan.
Aan de hand van die 2 bronnen enkele hoofdlijnen vlg. WJvA. Daarbij let hij in 't bijzonder op de leer van 'g ds' eigenschappen.
Voet laat die leer 'aangaande G d' voorafgaan door zg. prolegomena & door de leer 'over de Schrift'! Net als voor z'n gereformeerde
17e-eeuwse collega's is de leer over de Schrift voor Voet 't kernprincipe v/d theologie (principium cognoscendi). De leer over G d noemt hij 't zijnsprincipe v/d theologie (principium essendi). Die volgorde is belangrijk. De theologie zoals Voet die verstaat, zet dus níet ìn met 'n te abstracte leer over G d, maar met 't bijbels getuigenis v/d "Schrift G ds"/'G ds Woord" als kèngrond van èlke theologisch/humane uitspraak! Die 'g dsleer' is door Voet behandeld vlg. de QUAESTIO-methode; hij stelt drie vragen in een bepaalde volgorde: de eerste vraag luidde: 'Is G d?' (AN SIT DEUS?)? De vraag òf 'G d ìs' moet de vraag zijn die vooropstaat! Als dàt niet het geval zou zijn, hééft vèrdergaan al geen zìn méér: je kùnt immers niet spreken of discussiëren óver íets dàt níet bestáát? 'n Positief antwoord òp
déze vráág ìs daarom al essentieel als voorwaarde voor 'n antwoord op de belangrijkste vòlgende vraag! Die tweede vraag luidt:
'Wàt ìs G d?' (QUID SIT DEUS?) Met deze vráág náár de 'wàtheid' (QUIDDITAS) van G d werd gevraagd naar 't WÉZEN
van G d! Die vraag kan vlg. Voet alleen nog maar beantwoord worden àls we nágaan wèlke námen & eigenschappen aan
G d i/d 'Schrift'/G ds Woord tóegeschreven worden, en de 'naam van/voor/door G d' ìs bij úitstek 't zg. Tetragrammaton (vierletterwoord) YHWH (YaHWeH), zoals geopenbaard in EX 3:14! Díe NÁÁM is níet 'n soortnaam, geen aanduiding van
'n functie of waardigheid, maar aanduiding voor G ds wézen: eeuwig, onveranderlijk is, wàs & 'ZÀL zíjn', op zichzèlf &
ìn zichzelf bestaand, ònafhànkelijk & vàn al 't 'zijnde', 'alle zijnden' & bestaande dingen
dé oeróórzaak..... De 3e vráág: 'Wíe ìs G d?' (QUIS SIT DEUS)?
Ìn dìt vragencomplex komt ook de triniteitsleer a/d orde, die 't antwoord geeft
op de vraag 'wie'? G d 'ìs': als Vader/Moeder, Zoon/Dochter, GEEST/WIND!
Voet benadrukte dat alleen 't dogma v/d triniteit tot nader uitdrukking
kan blijven brengen wie 'christelijk' gezien G d ìs?! Zaad/vrucht/evolutie,
mannelijk/vrouwelijk/onzijdig, bewustwording/beweging/zingeving.
M.a.w. 'Geweten', 'Ontplooiing' & 'Dóel': 't ontdekken, 't scheppen &
't berìchten van, oftewel: breinfestijn, activiteit & bedóeling zijn van alles.
Vandaar ook de joodse Éénheid,
de christelijke nadere uitleg & islamitische benadrukking van
Insjallah (G ds WÌL) & AllahuAkbar (G ds GROOTTE)
& z'n eindeloze genade, mededogen & liefde
als 'samenvatting' van alle waarlijk
'menselijker' Zingeving
...

17 aug 2017 - bewerkt op 20 aug 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende