28129/80 'n speciale eigenschap der Hindoedenkers


WAS
HUN GROTE
VERDRAAGZAAMHEID?

In déze
door priesters beheerste maatschappij
kònden zich desondanks materialistische, sceptische &
atheïstische scholen ontwikkelen! De overgeleverde berichten
spreken dan weliswaar van schijnbaar schier eindeloze twisten,
debatten & onderlinge geestelijke worstelingen, maar zo goed als
nooit van smaad, onderdrukking
of lijfelijke vervolging?!

Aan de Indiërs,
die trouwens nooit een hóógste
geestelijke autoriteit als 't pausdom bezeten hebben,
is de gedachte vreemd dàt dé wáárheid slechts in één vòrm
te vìnden ZÓU zijn!?

Kenmerkend
is in dit opzicht dat één ènkele
brahmaanse geleerde i/d 19de eeuw de voornaamste werken van ÀLLE
Orthodoxe Stelsels becommentarieerd heeft èn aldùs ÈLK systeem ìn zíjn eigenaardigheid èn bijzondere richting
nog verder heeft uitgewerkt - iets wat men zich in Europa nog maar nauwelijks zou kunnen voorstellen & wat alleen
nog maar daardoor te verkláren is, dàt de Indiër ÀLLE denksystemen beschouwt àls slechts onvolmaakte hulpmiddelen en
benáderingen 'van de waarheid'?! 'n Laatste karaktertrek die nog wel verdient naar voren te worden gebracht - voor de Westerling althans - is de onmiskenbare neiging HET AARDSE GERING TE SCHATTEN èn zich v/h actieve leven àf te wenden: dat de hindoe/Indiër z'n vrijheid verloor was zeker méde 'n gevolg daarvan dat zij deze niet voldoende
de verdediging wáárd achtten!

In de praktijk
zùllen de strenge éisen v/d filosofen natuurlijk alleen i/d vorm van 'n compromis & slechts
bij benadering verwezenlijkt zijn; de grote massa van 't Vòlk der Vélen ZÀL, zoals overal
in 't 'nu & hier' z'n/d'r vòlle genoegen/bevrediging
gevonden hebben. Italië, Israël, India: vooral
ook inspirerend, fantastisch,
fascinerend, fundamenteel;
iets wat maakt dat ze
Lévend blijven in
dit 'overjarig'
breinfestijn.
24 mei 2017 - bewerkt op 26 mei 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende