28122/76 op de onderste trede, de exoterische vorm

Q&A
VAN KENNIS, VERTONEN ZICH WERELD EN G D ~
DIE VOOR SJANKARA PRAKTISCH IDENTIEK ZIJN, OMDAT
HIJ G D ALS EXISTENTIE DEFINIEERT ~ ALS EEN VEELHEID;
G d verschijnt als ISJWARA of 'wereldschepper'; allerlei attributen worden hèm toegekend
en het volk der Vélen vereert hen in velerlei gedaanten? Déze trap is dus weliswaar níet de
hóógste kennis; zij is echter ook niet verwerpelijk, want zulke voorstellingen zijn aangepast
aan 't bevattingsvermogen v/d menigte & leiden op z'n minst tot de 'voorhal v/d ware kennis'!

Op de hoogste trap, die v/d esoterische kennis, staat de filosoof?! Híj zíet dat er àchter het zg.
Mayâkarakter v/d verschijnselen het éne Brahman rùst, waaraan, in de ware zin van 't woord, géén
attributen toegekend kùnnen worden, omdat 't in wézen ònkènbaar is!? De 'wetende' gispt de lagere
vòrm van kènnis níet: hij mag in elke tempel bidden & zich voor elke god buigen (daar dergelijke vormen
van verering v/h onkenbare behoren bij de menselijke denk- & waarnemingsvormen), terwijl hij in zijn hart
àlléén v/d eeuwige eenheid wéét èn déze vereert! Zó zijn er voor Sjankara twee vormen waarin Brahman vereerd
èn geopenbaard wordt; men KÀN hèn bijna als twee verschillende 'goden' kenschetsen? Evenals voor de andere stelsels
is voor de VEDANTA dé àllesbehéérsende vráág: hóe dé mènsch van 't individueel bestaan, dat líjden ìs, verlòst KÀN worden!?

't Antwoord is duidelijk: de verlossing bestaat in het bewùst worden van de Âtman ìn òns; dit leidt tot 'n toestand
waarin wij ons boven de kòrtheid & de gebòndenheid van ons bestaan uit hèffen èn in díe
Gróte Oceaan van ZÍJN òpgaan, waarin er geen afzonderlijkheid,
geen verandering, géén Tíjd meer,
maar slèchts "RÙST" ìs?!

De oude vergelijking
v/d stromen die zich,
met verlies van naam & gedaante,
in de oceaan blijvend
uitstorten, keert ook
hier weer
terug.
24 mei 2017 - bewerkt op 25 mei 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende