28121/75b VIDYA, waarachtig wéten, universele ken-

Q&A
NIS, ONTSLUIT ZICH ÉÉRST VOOR HEN
DIE DOOR DE SLUIER VAN MAYA, DE GEBONDENHEID
VAN ONZE ERVARING AAN DE ZINTUIGEN, HÉÉNZÍEN!
We beseffen dan pas duidelijker dat ons Zèlf van ÀLLE uiterlijke verschijningsvormen verschillend
èn àfhànkelijk is, dàt 't - & hier scheiden zich de wegen van Sjankara & Kant - Brahman is? Níet d.m.v.
uiterlijke ervaring, maar ook niet door nadenken, bezìnning, ìs déze kènnis te verkrijgen: zíj kòmt àlléén vóórt
úit de eeuwige goddelijke openbaring v/d VEDA & in 't bijzonder van z'n laatste uitlopers, de Oepanisjaden!!!
Mèt zíjn beróep op de Veda raakt Sjankara echter wel in 'n zekere moeilijkheid? Die póging òm te bewíjzen
dàt de Veda die ÉÉNHEID van brahman & atman, atman met brahman & de enige werkelijkheid van het
laatste léért, stuit op grote hinderpalen, omdat men in de Oepanisjaden weliswaar (zelfs overwegend)
plaatsen vìndt díe déze monistische (éénheids-)leer hùldigen, maar daarnaast ook andere die in een
meer pluralistische levensbeschouwing laten zíen & doorschemeren, dwz., zulkéén die eerder een
véélheid van, van Brahman verschillende, wezens erkent?! Dàt geldt voornamelijk voor oudere
delen v/d Veda! Tòch is voor Sjankara de gehele VEDA van 'goddelijke oorsprong'!?
Deze moeilijkheid is misschien voor Sjankara, naast andere beweegredenen, dé
aanleiding geworden om de voor hem karakteristieke leer v/d twee trappen
van kennis te scheppen ('n lagere & 'n hogere Trap),
'n leer trouwens die ook al in de Oepanisjaden
aangekondigd wordt.

24 mei 2017 - bewerkt op 25 mei 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende