28064 vrede gewenst, waarheid verplicht: liefdevol

Ook Willibrord (658-739),
bisschop van Utrecht, was dus niet de eerste zendeling in Nederland!
Toen deze Willibrordus in 690 vanuit England in ons kikkerlandje aankwam, kreeg hij van Pippijn van Herstal,
of Pippijn II (ca. 640-714), de hofmeier van 't machtige Frankische Rijk, 't gebied van de (nog) vrije Friezen als missieterrein aangewezen? Kort na zijn aankomst reisde Willi, als 'n vurig aanhanger van de paus, naar Rome om daar Sergius I te ontmoeten:
die wijdde hem tot bisschop & schonk hem 't pallium & de mijter; hij verleent hem pauselijke autorisatie & zond hem, rijk voorzien
van relikwieën, terug naar ons land! De hele regie berustte dus bij Rome & daarom heeft deze kerk vervolgens de primeur geclaimd?!
In 696 legde Willi de 1700 kilometer naar Rome opnieuw af, alwaar hij op 21 november door de paus in de Sint-Pieterkerk tot aartsbisschop der Friezen gewijd werd & hij de naam Clemens ontving.

Hij vertrok weer naar Trajectum (Utrecht)
& werkte daar voortdurend met 'n gewapend escorte? Intrigerend, vond A.S. We lezen toch nergens,
dat Yesj & z'n apostelen hun zegenrijk missiewerk verrichten met gewapende escortes! Ook SP II/Sjaoel Paulos niet op z'n verre zendingsmissiereizen. En toch waren ze voortdurend in gevaar! AS' nieuwsgierigheid was gewekt & hij besloot op onderzoek uit te gaan & las alles wat hij ook maar te pakken kon krijgen over "de apostel der Friezen" ÈN over BONIFATIUS, "de apostel der Duitsers", die
Willi in zijn arbeid in ons land enige jaren terzijde heeft gestaan?! En langzamerhand ontdekte hij, dat de religieuze vooringenomen-
heid van 'n Schrijver bepalend is voor de beelden die hij schetst, voor al datgene
wat men 'belangrijk' acht & zal zijnde 'juist' weergeeft?

Iets wat iedereen wel weet, & waarin we opnieuw bevestigd worden:
objectieve geschiedschrijving bestaat niet! Nòg zo'n factor die onze objectieve geschiedschrijving bemoeilijkt is,
dat men vaak niet durft afwijken van algemeen gangbare opvattingen, dus van datgene wat tot dan toe als gemeengoed gegolden heeft, dus 'algemeen aanvaard' is?! De voorbeelden liggen voor 't grijpen van 't 'begin' tot 't 'eind' dus is 't belangrijk voor onze interpretatie van 'geschiedenis' of men (iets) 'gelooft' of niet!? 'n Dergelijke interpretatie verschilt van elke andere, zo nauw
zijn geschiedenis & geloof met elkaar verbonden. Geschiedenis is geen immanent, binnenwerelds gebeuren, de dingen
gebeuren niet "zómaar"! Toeval speelt mee, net als zwaartekracht, genetische (ver)banden,
opvoeding, ervaring, kunst- & kritiekbesef?!

Ook in 't Derde Rijk van AH e.d. bv. speelden geweldige 'onzichtbare', destructieve krachten 'n enorme rol!
Gelovigen zoeken in verklaringen v/d geschiedenis naar "transcendente factoren die in feite de loop der geschiedenis bepalen:
naar 'geestelijke werkelijkheden', naar alle dingen 'àchter de dingen'? Men meent te weten, dat aardse gebeurtenissen reflecties zijn van dingen 'achter de schermen' v/h wereld-gebeuren: dat er 'n strijd plaatsvindt tussen krachten & machten van chaotische duisternis & de krachten van 't "Rijk G ds", tussen licht & duisternis, waarheid & leugen? Wie allerlei 'bijbels' & 'heilige schriften' leest,
KAN haast tot geen andere conclusie komen': thus "History is Hìs Story"... Mòr kijkt vol belangstelling
terug op 70 jaar (700 & 7000 jaar)
als geboortegrond van alles
wat erop volgde & ons
bewustmaakt....
16 mei 2017 - bewerkt op 19 mei 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende