2761042de potjes met vetverdeling & vredestichters

DE
NIET-ORTHODOXE
SYSTEMEN V/D INDIASE FILOSOFIE?
De tweede hoofdperiode v/d Indiase filosofie werd door vakgeleerden,
wat haar omvang betreft, verschillend begrensd! Terwijl men eenstemmig van oordeel is
dat van 500 BCE/v.Chr. af aan - overigens niet in India alleen -
'n periode van totaal ander karakter begint,
wordt 't eindpunt daarvan
verschillend gesteld.

I/d 19e eeuw
werd de hele tijd van 500 tot heden aan toe
samenvattend als 'ná-vedische' periode behandeld;
de huidige stand van onderzoek heeft, inziend welke belangrijke
vèrdere ontwikkelingen zich in deze lange tijd voltrokken hebben, 'n meer geléde onderverdeling
aangebracht. De tijd van 500 v.Chr./BCE tot 1000 na Chr./CE, wordt als de 'klassieke', en de daarop volgende
tijd, tot op heden, als de 'na-klassieke' periode gekenschetst? De periode, die dus ongeveer
rond 500 BC aanvangt, onderscheidt zich v/d daaraanvoorafgaande
door de volgende kentekenen:
1. De veda's & de 'Oepsjen'
hebben al 'n betrekkelijk
gelijkklinkende
grondtoon.

De Brahmareligie
vormt dé achtergrond v/h hele filosofische
denken: er zijn weliswaar kritische uitingen hiertegen
in vrij groot aantal ook i/d Vedische literatuur te vinden, maar
i/h algemeen was 't de priesters meestal wel gelukt om twijfel & kritiek
òfwel te onderdrùkken, òf afwijkende opvattingen met meer of minder succes
i/d boezem v/h systeem op te (blijven) nemen! Van nu af aan echter
worden de kritische en de twijfelende stemmen
al zó talrijk & zó aandringend, ÈN vonden
zùlk 'n wéérklank, dat ze al
niet meer onderdrukt
konden blijven
worden?!

Dergelijke stemmen
uitten zich òf zuiver negatief als verwerping,
twijfel & spòt, òf zij leidden nu voortaan tot éigen denk-
systemen, die 'n sceptische of voor alles 'n materialistische grondtrek hebben.
Aan de andere kant weer traden met MAHAVIRA & de BOEDDHA stichters van 'n nieuwe religie
op, die, naast de brahmaanse godsdienst, 'n zelfstandiger éigen leven gingen leiden
en eigen wijsgerige systemen schiepen - met 't gevolg
dat de verdere geestesontwikkeling van India niet
langer meer i/h teken staat
van één, maar van
'n veelheid vàn
godsdiensten.


20 apr 2017 - bewerkt op 22 apr 2017 - meld ongepast verhaal
Weet je zeker dat je dit verhaal wilt rapporteren? Ja | Nee
Profielfoto van Asih
Asih, man, 78 jaar
   
Log in om een reactie te plaatsen.   vorige volgende